Retail-issues: 5 klanten waar je ooit mee te maken krijgt.

Werken in de retail is fun, afwisseling en veel sociaal contact. Wie net zoals ik werkt als verkoopster, komt dagelijks in contact met allerlei mensen. Hieronder een lijstje van 5 soorten klanten waar je helaas vroeg of laat mee te maken krijgt.

1. De deuren-sluiter.
How you feel when he enters the store…
Zaterdagavond, 5 voor 6. Je telt de laatste minuten af tot het weekend is en daar is hij dan, de deuren-sluiter. Meestal is hij naast de laatste klant in de winkel ook nog eens de moeilijkste klant. Vaak wil hij samen met jou nog eens het volledige assortiment doorlopen om daarna pas te beslissen.

2. De world-wide-web-klant.
Hij vraagt je vriendelijk om advies, is lovend over het product en net wanneer je denkt dat de verkoop bijna rond is komt de waarheid aan het licht. Je klant is een groot liefhebber van het world wide web. Je advies had hij enkel nodig om zeker te zijn dat het product dat hij wenste te bestellen ook echt een topper is. Dag en bedankt, snel even online bestellen die handel. Helaas.

3. De grapjas.
Bij het eerste mopje lach je nog probleemloos mee, bij het tweede mopje doe je nog je best en bij het derde mopje weet je dat je te maken hebt met een rasechte grapjas. De enige persoon die de mopjes van de grapjas echt grappig vind, is hij zelf. Helaas.

4. De doe-het-zelver.
“Kan ik je soms helpen bij het zoeken naar jouw maat?”, “nee hoor, ik zal het zelf wel zoeken”. No comment.

5. De gold-digger.
Dit type klant is steeds op zoek naar de laagste prijzen. Wanneer ze deze niet vind zal ze er alles aan doen opdat je de prijs zou verlagen. Lees: etiketten omruilen, dingen verplaatsen of staalhard liegen, she’s been there.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *