Review: Canon eos 100D: De ideale camera voor beginnende bloggers?

EÊn van de basic essentials voor elke blogger is een goede camera. Toen ik nog niet zo heel erg lang geleden begon met bloggen, begon dan ook meteen de zoektocht naar de ideale camera. Ik had al een systeem-camera (een nikon 1j3) maar deze was toch niet helemaal geschikt vond ik. Ik miste het degelijke gevoel van een spiegelreflex en ook was de amateur-fotograaf in mij niet tevreden met de opties die deze camera omvatte. Na lang twijfelen tussen nikon en canon, besloot ik het erop te wagen en voor de canon EOS 100D te gaan. Iets wat ik mij tot op de dag van vandaag nog niet beklaagd heb.

Wat zijn de troeven van deze camera?
De canon EOS 100D is het kleinere broertje van de EOS 700D. Dit wil daarom niet zeggen dat hij minder kan. Qua spec’s zitten deze camera grotendeels op dezelfde lijn, het grote verschil zit hem vooral in het formaat, de 100D is uiterst compact! Hij weegt slechts om en bij de 400 gram in vergelijking met de 700d, die makkelijk 580 gram weegt. Door het feit dat het een lichtgewicht camera is heb je niet steeds het gevoel dat je een loodzware DSLR moet meezeulen. Qua formaat staat hij heel erg dicht bij de meest recente micro-four-thirds-camera’s.

Zoals je hier kan zien is het verschil in body tussen mijn canon eos100d en mijn nikon 1j3 minimaal.

Ondanks zijn kleine formaat ligt deze camera wel heel erg makkelijk in de hand. Zeker voor de dames met kleinere handen (that’s me) is hij veel vlotter te bedienen dan de grotere modellen. Hij is voorzien van alle knopjes en frutsels die nodig zijn om vlot te functioneren. Dit wil zeggen dat je makkelijk kan switchen tussen automatisch, semi-automatisch (sluitertijd-voorkeur of diafragma-voorkeur) en volledig manueel. De afwerking is netjes en verfijnd, door de fijne structuur van de camera-grip heb je steeds een gevoel van degelijkheid. De body is ook lekker stevig en voelt helemaal niet plastic-achtig (wat ik had verwacht door zijn lichte gewicht).

Hij is voorzien van een handig touch-screen. Hiermee kan je makkelijk kleine instellingen wijzigen terwijl je foto’s maakt. Ook kan je hiermee snel kiezen waarop je net wil scherp stellen. Het is heel erg helder en zeker nog makkelijk te lezen in fel zonlicht.Wat ook erg fijn is, is dat canon speciaal voor deze camera een bijpassende app heeft ontwikkeld, namelijk de Companion app. Via deze app kan je gaandeweg je camera leren kennen en ontdek je ook welke lenzen er goed bij zouden passen aan de hand van welke foto’s je wil nemen. Zie het als een soort vereenvoudigde gebruiksaanwijzing die je overal kan meenemen. De tips voor betere foto’s zijn een must voor elke beginnende hobby-fotograaf.
Wat zijn de min-punten van deze camera?
Natuurlijk zijn er ook altijd enkele min-puntjes die je in overweging moet nemen. Ik denk dat het belangrijkste minpunt voor bloggers zal zijn dat hij geen kantelbaar scherm (zoals de 700d) heeft. Hier heb ik zelf geen last van aangezien ik niet echt into vlogs ben. Ook is er om ruimte te besparen een kleinere batterij geplaatst waardoor de autonomie ietsje minder is dan bij zijn grotere broer. Met normaal gebruik kan ik er wel probleemloos een volledige dag foto’s mee maken, dus dit valt op zich nog mee.

Waarom vind ik dit de ideale camera voor beginnende bloggers?
Hij is compact, waardoor je hem makkelijk overal met je mee kan nemen (let wel dit is relatief, het blijft een DSLR en geen compact natuurlijk). Ook de begeleidende app is een must-have om snel gebruik te leren maken van de belangrijkste functie. De mooiste foto’s maak je namelijk niet op automatische stand. Ik denk dat deze camera ook zeker in overweging moet genomen worden wanneer men een Micro-four-thirds zou overwegen. Verder werkt hij heel erg makkelijk, ligt hij vlot in de hand en trekt hij uiterst kwalitatieve foto’s. Ook de prijs is interessant, hij schommelt qua prijscategorie tussen het instap-model EOS1200D en de EOS700D.

Q: Welke camera gebruiken jullie?